Onze Getuigenissen

 

­

 

Ellen en Eva-Rita brachten volgende getuigenissen samen met hun zonen:

 

 

Buitengewoon onderwijs als springplank naar gewoon onderwijs 

 

Abstract 

Advies voor buitengewoon (onderwijs). Welke toekomst heeft hij/zij dan nog? 

Eens buitengewoon (onderwijs) altijd buitengewoon (onderwijs)?

Van buitengewoon onderwijs type 9 naar ASO in het gewoon middelbaar, kan dat wel?

 

Quinten, geboren in 2005, kreeg in 2008 een diagnose autisme én een diagnose DCD én scoorde toen zwakbegaafd.

 

Quinten is intussen 16 jaar en wil vandaag zelf vertellen hoe hij leerde om zijn dromen waar maken ondanks zijn dubbele diagnose (autisme en DCD). Hij legt graag uit hoe het buitengewone onderwijs hem hielp om vandaag succesvol te starten in het 3de jaar natuurwetenschappen met 5u wiskunde in het gewone onderwijs. 

 

Als mama en therapeut plaats ik zijn verhaal binnen het proces van inclusie. Ik vertel hoe we samen met hem alle kleine subdoelen hebben gezocht en nagestreefd om zijn droom :” volwaardig meedraaien in het gewone onderwijs” waar te maken. Ik belicht graag de factoren die van dit inclusietraject een succes maakte.

 

We tonen eerlijk hoe omwegen geleid hebben tot dit droomscenario. Een succesverhaal geschreven in heel veel kleine stapjes. Er waren onderweg veel hindernissen, we liepen aan tegen wetgeving en onbegrip. We struikelden, vielen soms en stonden altijd weer op met zijn doel voor ogen.